3 + 3 tipů jak vybrat název firmy

listopad 27, 2018

Výběr názvu firmy není vždy jednoduchýVýběr správného názvu firmy je jednou z klíčových věcí při založení společnosti. Nevhodně zvolený název může zhatit skvělý podnikatelský plán a naopak, dobře vybrané pojmenování může pomoci i průměrnému projektu. V podnikatelské historii najdeme mnoho příkladů, kdy jedna společnost koupila druhou právě proto, aby získala její značku. Jak tedy vybrat název firmy?

 

Neexistuje nic jako kalendář se jmény. Můžete se inspirovat již existujícími podnikatelskými subjekty, ale hlavní roli bude hrát vaše fantazie.

Hlavní zásady při výběru názvu firmy:

1. Název firmy by měl být především originální a s nápadem.

Originalita názvu bude vždy na prvním místě. Zároveň je to to nejtěžší. V dnešní době internetu si originální název rychle ověříte. Stačí se podívat, zda Vám již někdo nezabral doménu. Dejte si pozor i na všechny podobné varianty (včetně překlepů, pomlček atd.). Přece nechcete, aby lidé zadávali vyhledávače někoho jiného, který má stejný název bez pomlčky.
S originalitou také souvisí ochranná známka. Pokud se Vám povede vymyslet celý Brand s originálním názvem, nechcete, aby Vám ho někdo ukradl či zkopíroval. Zjistěte si tedy, zda bude možné registrovat ochranou známku na Úřadu průmyslového vlastnictví.


2. Název firmy by se měl dobře pamatovat a vyslovovat.

A měl by mít také rozumnou délku. Ideální jsou jednoslovné názvy, přijatelné jsou dvouslovné. Na název firmy složený ze tří a více slov raději zapomeňte. Špatně se pamatuje a vy sami budete mít spoustu problémů s jeho umístěním do formulářů, obchodních textů či informačních systémů.
Přeci jen žijeme v Česku. A když Vás napadne nějaký sexy anglický název, vždy se zamyslete, jestli vaše cílová skupina bude vědět, co se pod ním schovává. To samé platí u zkratek. Nenechte to, jak Vám budou říkat náhodě. Jakmile se jednou špatné vyslovení uchytí, není cesty zpět.
Pokud pro své podnikání plánujete expanzi do zahraničí, zamyslete se nad mezinárodně srozumitelným názvem, budovat jednu značku je určitě levnější. Dejte přitom pozor na zdánlivě drobný detail, kterým je výslovnost jednotlivých hlásek v cizích jazycích. Příkladem je například hláska "H", která se v mnoha jazycích buď vůbec nevyskytuje nebo přinejmenším nevyslovuje.


3. Název firmy by Vás neměl v budoucnu omezovat.

Každý velký hráč začínal v garáži. Nezapomeňte na to ani při výběru názvu, aby se Vám nestalo to, co se stalo Student Agency. Přišel čas, kdy se museli přejmenovat na Regio Jet, aby zamezili předsudkům o tom, že se zaměřují pouze na studenty. Nechte si názvem otevřené dveře pro jiné trhy. Zpětně se povědomí o značce těžko mění a většinou to chce velký marketingový rozpočet.

A kde najít inspiraci?

Na tomto místě vám poradíme několik způsobů, jak k názvu firmy dospět. Nezapoměňte, že žádný nápad není špatný. Důležitý je brainstorming. Všechny svoje varinaty řekněte nahlas a piště je někam na tabuli. Díky Vašemu „hloupému“ nápadu, který byste radši neřekli nahlas, někoho jiného může napadnou něco geniálního. Tak se toho nebojte. Tohle donuťte dělat i ostatní, třeba někdo řekně něco hloupého a geniální název napadne Vás (A vy budete za hvězdu 😊)


1. Názvy popisující činnost firmy

Ideální pojmenování, pokud se vejdete do rozumné délky. Název firmy "Česká modelingová agentura" nenechá nikoho na pochybách, čím se vaše firma zabývá. Problém může nastat, pokud se rozhodnete v budoucnu rozšířit spektrum svých podnikatelských činností. Ale o tom jsem se bavili v předchozích odstavcích.
Vyzkoušet můžete generátory slov a slovníky, kam slovo popisující činnost vložíte. Pak už jen stačí probírat se nápady Vašich robotích kamarádů (aby Vám něco hloupého nadhodil a Vy vymysleli něco skvělého). Využít můžete např. naminum.com, thesaurus.com, dictionary.com atd.


2. Zkratky a složeniny

Zkratky se lidem obecně špatně pamatují. Do zkratky můžete posbírat první písmena činností, kterými se firma zabývá (VTP s.r.o. = voda, topení, plyn) nebo třeba jmen společníků (HVJ a.s. = Hynek, Vilém, Jarmila). Můžete také použít více písmen. Pokud vyrábíte reklamní panely, může být složenina "REPAN" vhodná.
O něco lepší je situace u složenin. U firmy LokoTrans jistě není těžké dovodit si, co je jejím předmětem podnikání. Tato metoda se hodí v případě, že předmětem činnosti podnikání je víceslovná činnost. Nebo po této metodě sáhněte, pokud Vás už nic jiného nenapadá a je to alespoň trochu čitelné.


3. Mytologie či hvězdy

Inspiraci můžete hledat ve hvězdách (tedy v mytologii). Zkuste najít v mytologii postavu, která symbolizuje váš předmět podnikání. Pokud stavíte solární elektrárny, může být bůh Slunce Helios základním kamenem pro název vaší firmy. Další možností jsou názvy hvězdy či souhvězdí nebo třeba písmena řecké abecedy. Například CZC.cz postavili svojí kampaň na tom, že jsou to dvojky. Kampaň hlásá okuste dvojku. Vezměte si, jak by to bylo dotažené, kdyby místo CZC.cz se společnost jmenovala BETA.


Na co si dát pozor – aneb malé shrnutí

  • Vyhněte se vtipným názvům
  • Otestujte název firmy na vzorku lidí kolem vás, zeptejte se jak jej vnímají
  • Ověřte, že daný název je dostatečně odlišný
  • Ujistěte se, že je k dispozici příslušná internetová doména


Ať už vyberete jakýkoliv název to, co děláte, a hlavně jak to děláte bude to nejdůležitější. Protože když budete mít skvělý název, ale všichni budou vědět, že poskytujete špatné služby, konkurence s tím špatným názvem Vás stejně převálcuje.