Jak vybrat název firmy

květen 26, 2012

Výběr názvu firmy není vždy jednoduchýVýběr správného názvu firmy je jednou z klíčových věcí při založení společnosti. Nevhodně zvolený název může zhatit skvělý podnikatelský plán a naopak, dobře vybrané pojmenování může pomoci i průměrnému projektu. V podnikatelské historii najdeme mnoho příkladů, kdy jedna společnost koupila druhou právě proto, aby získala její značku. Jak tedy vybrat název firmy?

 

Neexistuje nic jako kalendář se jmény. Můžete se inspirovat již existujícími podnikatelskými subjekty, ale hlavní roli bude hrát vaše fantazie.

Hlavní zásady při výběru názvu firmy:

1. Název firmy by se měl dobře pamatovat.

A měl by mít také rozumnou délku. Ideální jsou jednoslovné názvy, přijatelné jsou dvouslovné. Na název firmy složený ze tří a více slov raději zapomeňte. Špatně se pamatuje a vy sami budete mít spoustu problémů s jeho umístěním do formulářů, obchodních textů či informačních systémů.

2. Název firmy by měl jít dobře vyslovit.

Pozor u zkratek.

Pozor na cizí slova s obtížnou výslovností.

3. Zvažte, jaké bude teritoriální působení firmy

Pokud své podnikání omezíte na Českou republiku, vystačíte si s názvem, který bude srozumitelný v domácím prostředí. Pokud máte v plánu expanzi do zahraničí, zamyslete se nad mezinárodně srozumitelným názvem, budovat jednu značku je určitě levnější. Dejte přitom pozor na zdánlivě drobný detail, kterým je výslovnost jednotlivých hlásek v cizích jazycích. Příkladem je například hláska "H", která se v mnoha jazycích buď vůbec nevyskytuje nebo přinejmenším nevyslovuje.

Kde brát inspiraci

Na tomto místě vám poradíme několik způsobů, jak k názvu firmy dospět.

1. Názvy popisující činnost firmy

Ideální pojmenování, pokud se vejdete do rozumné délky. Název firmy "Česká modelingová" nenechá nikoho na pochybách, čím se vaše firma zabývá. Problém může nastat, pokud se rozhodnete v budoucnu rozšířit spektrum svých podnikatelských činností.

2. Zkratky a složeniny

Zkratky se lidem obecně špatně pamatují. Do zkratky můžete posbírat první písmena činností, kterými se firma zabývá (VTP s.r.o. = voda, topení, plyn) nebo třeba jmen společníků (HVJ a.s. = Hynek, Vilém, Jarmila). Můžete také použít více písmen. Pokud vyrábíte reklamní panely, může být složenina "REPAN" vhodná.

O něco lepší je situace u složenin. U firmy LokoTrans jistě není těžké dovodit, co je jejím předmětem podnikání.

3. Mytologie či hvězdy

Inspiraci můžete hledat v mytologii. Zkuste najít v mytologii postavu, která symbolizuje váš předmět podnikání. Pokud stavíte solární elektrárny, může být bůh Slunce Helios základním kamenem pro název vaší firmy. Další možností jsou názvy hvězdy či souhvězdí nebo třeba písmena řecké abecedy.

4. Názvy smyšlené

Pokud všechny dosavadní pokusy selhaly, můžete jako název firmy můžete použít cokoliv co vás napadne.

Na co si dát pozor

Vyhněte se vtipným názvům.

Otestujte název firmy na vzorku lidí kolem vás, zeptejte se jak jej vnímají

Ověřte, že daný název je dostatečně odlišný

Ujistěte se, že je k dispozici příslušná internetová doména