Branding aneb mají lidé vaši značku rádi?

červenec 9, 2017

marketingPod slovem branding si mnoho lidí představí logo. To je ale jen jednou součástí celistvé marketingové strategie, která si za cíl stanovila dát značce tvář a vytvořit vztah mezi ní a její cílovou skupinou. Tuto tvář tvoří obrovská spousta dílčích “drobností”. Těm se v tomto článku podíváme na zoubek.

Od té doby, co lidé vytvářejí jakoukoliv směnitelnou hodnotu a nejsou v tom sami - tedy mají konkurenci, musí řešit otázku, jak své zákazníky/klienty/spotřebitele přesvědčit, že jen ten jejich jediný produkt nebo služba jsou tím pravým. Marketing jako takový se začal rozvíjet na počátku 20. století a vycházel tehdy z ekonomické teorie, která říká, že lidé se při výběru zboží a služeb rozhodují čistě racionálně - na základě ceny.

Jak své výrobky prodat lidem

Dnes už víme, že takto trh nefunguje. Člověk je z velké části emoční tvor a právě na základě emocí dělá řadu rozhodnutí. Včetně těch spotřebitelských. Místo otázky “kolik to stojí” si často (i když hlavně podvědomě) klade otázky typu: “mám tu značku rád, důvěřuji jí, umí mě rozesmát, jak se cítím, když používám produkt této značky nebo využívám danou službu, čeho jsem při tom součástí…”

Jak vyrábět věci, které lidé chtějí

Protože se marketing stal velmi komplexním odvětvím, užívá se dnes často označení “holistický marketing”, který se rozděluje do dalších marketingových strategií a oborů. Branding může být chápan jako jeden z nich. Rozumíme mu také coby hlavní filosofii firmy/značky a marketing je v tomto případě vlastně nástrojem její marketingové filozofie.

Na čem záleží? Úplně na všem!

Jak je firma navenek vnímána svými stávajícími a potenciálními zákazníky podle tohoto přístupu určuje každý jednotlivý detail - od výběru přísad nebo materiálu přes podporu veřejných osobností až po chování obchodního zástupce. Přesto se branding jedné firmy může lišit podle geografické oblasti. Těžko si představit, že by třeba McDonalds v České republice komunikoval hodnoty jako jsou např. místní tradice. V USA si to však může dovolit.


A co vaše značka? Přemýšleli jste už, jak ji vidí vaši zákazníci?